Patrimoniul pedagogic al Mitropolitului Gurie Grosu
Rezumat. Mitropolitul Gurie este o personalitate de primă importanţă a secolului al XX-lea, reevaluată de istorie şi istorici. Opera didactică a Mitropolitului Gurie a fost apreciată de mai mulţi cercetători, îndeosebi istorici, dar mai puţin din domeniul educaţiei şi pedagogiei. În Abecedarul său (1918), Mitropolitul Gurie se bazează pe principiile esenţiale ale psihologiei copilului, legate de vârsta şi cerinţele pedagogice: cel mai important fiind programarea progresivă a procesului de învățământ. Articolul face o paralelă cu abecedarele actuale din Moldova. Este necesară o analiză științifică a patrimoniului didactic al Mitropolitului Gurie Grosu în termeni comparați, pentru a prezenta o experiență fructuoasă pentru educaţia noilor generații în spirit naţional, respectând valorile universale.
Cuvinte-cheie: analiză comparativă, identitate, patrimoniu didactic, psihologie, educaţie, spirit naţional.
Didactic heritage of Metropolitan Gurie Grosu
Abstract. Metropolitan Gurie is the first-person personality of the twentieth century to re-evaluate the history of the historic Bessarabia. Metropolitan Gurie’s didactic work has been evaluated by several scholars, particularly historians, but fewer in the field of education and pedagogy. Metropolitan Gurie in his Abecedar (1918) relied on the essential principles of child psychology, age-related, and pedagogical requirements, the most important of which is to progressively progress in the educational process. The article is parallel to today’s alphabets in Moldova. There is a need for scientific analysis of the didactic heritage of Metropolitan Gurie Grosu in comparative terms, to present a fruitful experience for the education of new generations in a national spirit and respect for universal values.
Keywords: comparative aspect, identity, didactic heritage, psychology, education, national spirit.
Comentarii recente